Ogólnopolskie działania „Pasy”
Dziś Policja przeprowadzi ogólnopolskie działania „Pasy”. Podczas planowanej akcji policjanci zwrócą szczególną uwagę na to, czy kierujący oraz pasażerowie samochodów przestrzegają obowiązku jazdy w pasach bezpieczeństwa, a także będą sprawdzali, czy dzieci podróżujące w pojazdach są prawidłowo przewożone.
Wśród czynników mających decydujący wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego (człowiek – droga – pojazd jako czynnik sprawczy wypadków), na pierwsze miejsce zdecydowanie wysuwa się człowiek. To właśnie zachowanie się poszczególnych grup użytkowników dróg generalnie wpływa na powstawanie wypadków drogowych. To właśnie kierowca i pasażer podejmują decyzje, czy będą zapinali pasy. Jeśli zdecydujemy się na ich zapinanie, to często jest to decyzja, która ratuje życie.
Wyniki przeprowadzonych badań dowiodły, że pasy bezpieczeństwa redukują o blisko 50 proc. ryzyko wystąpienia śmiertelnych i ciężkich obrażeń w wyniku wypadku drogowego.
Poduszka powietrzna zabezpiecza przed urazami i zwiększa szanse przeżycia zarówno kierującego jak i pasażerów podczas wypadku drogowego tylko w przypadku stosowania pasów.
Niedowiarkom polecamy symulacje jazdy bez pasów bezpieczeństwa, którą można zobaczyć na stronie internetowej www.pasybezpieczenstwa.
Mity | Fakty |
Wśród kierujących i pasażerów krąży teoria, że podczas wypadku lepiej wypaść z auta niż być w nim uwięzionym. | W przypadku wyrzucenia ciała przez przednią szybę ryzyko odniesienia ciężkich ran w wypadku jest 25 razy większe. Natomiast ryzyko śmierci jest 6 razy większe. |
Wielu kierowców wychodzi z założenia, że po mieście i na krótkich trasach jeździ się wolno. W związku z tym, w razie wypadku nic im się nie stanie. | Nic bardziej mylnego, bowiem przy zderzeniu z prędkością 50 km/godz. ciało jest wyrzucane z siedzenia z siłą 1 tony. Przy uderzeniu w stałe elementy samochodu skutki mogą być śmiertelne, również dla pasażera z przodu. |
Właściciele aut wyposażonych w poduszki powietrzne żyją natomiast w przeświadczeniu, że to zabezpieczenie jest wystarczające. | Poduszka powietrzna redukuje ryzyko śmierci o 50% tylko wtedy, gdy podczas wypadku działa wspólnie z pasami bezpieczeństwa. |
Uczestnicy ruchu drogowego, korzystający z tylnych foteli samochodu, rzadko zapinają pasy bezpieczeństwa (stosuje je średnio około 47% pasażerów). Uważają, że na tylnym siedzeniu jest bezpieczniej. | Pasażerowie na tylnym siedzeniu są tak samo narażeni na obrażenia jak z osoby siedzące z przodu. Ponadto, stanowią oni śmiertelne zagrożenie dla podróżujących z przodu pojazdu, bo masą swojego ciała mogą spowodować śmierć osoby siedzącej z przodu. |
Niektórzy rodzice myślą, że trzymanie dziecka na kolanach zabezpieczy je przed konsekwencjami wypadku w takim samym lub większym stopniu jak usadowienie w foteliku. | Rodzic nie jest w stanie utrzymać w rękach dziecka, w momencie nieoczekiwanego uderzenia. Co więcej, w czasie wypadku, rodzic może przygnieść dziecko własnym ciałem zmniejszając jego szansę na przeżycie. |
Wielu przyszłych rodziców myśli, że pasy bezpieczeństwa stanowią zagrożenie dla płodu. | Podczas wypadku pasy bezpieczeństwa są jedynym urządzeniem, które może uratować życie kobiety w ciąży i jej nienarodzonego dziecka. |
Sceptycy twierdzą, że zapięte pasy mogą uniemożliwić wydostanie się z płonącego pojazdu. | Statystyki wypadków wskazują jednak, że jedynie 0,5% wypadków drogowych wiąże się z pożarem auta. |